K&H trendmonitor - gazdasági hírek, vélemények

K&H trendmonitor - gazdasági hírek, vélemények

Célegyenesbe fordult a jócskán felturbózott európai befektető-védelmi direktívának (elhíresült nevén, MiFID2-nek) való megfelelési munka a tőkepiaci szektorban, amelynek januártól a befektetők számára is kézzel fogható előnyei lesznek.

Ahogy arra a témában írt korábbi cikkemben már utaltam, most szinte minden piaci szereplő óriási kapacitásokat mozgat meg a szabályok értelmezése és implementációja érdekében. Remélem, ez a befektetők számára valóban szuperhősként hoz el egy szép, új világot.

A cél nem más, mint a szolgáltatók részéről nemcsak egy jó termék vagy szolgáltatás kidolgozása, hanem annak az ügyfél számára legmegfelelőbb, legátláthatóbb módon történő értékesítése, és mindezzel együtt az ügyfél még erősebb védelme olyan termékektől, szolgáltatásoktól, amelyek meghaladják a kockázati étvágyát, veszteségviselő képességét. Továbbá még részletesebb lesz a  tájékoztatás olyan termék esetén, amelyek összetettebbek és így nehezebben érthetőek a kisbefektetőknek. Az értékesítési folyamatot pedig az eddigiekhez képest még alaposabb dokumentációval kell alátámasztani.

2018. január 3-tól például egy adott termék nemcsak azzal a feltétellel értékesíthető, hogy az alkalmas és megfelelő az ügyfélnek, hanem akkor, ha az ügyfél a termék részletesen, előre meghatározott célpiacába tartozik Hogy az az ügyfél az adott termék célpiacába tartozik-e, szintén az alkalmassági tesztkérdésekre alapozva dönthető el. Ha ez teljesül, a befektetési tanácsadási folyamatról jegyzőkönyv készül (akkor is, ha az csak ügyletet eredményezhet) és az ügyletkötés előtt a szolgáltató köteles az általa adott tanács alkalmasságát írásban is kijelenteni az ügyfele felé, ami megkönnyíti az átgondolt döntéshozatalt.

Az ajánlott termék kapcsán előzetes költségbecslést kell adni az ügyfél részére, mind a termékben rejlő költségekkel, mind pedig a szolgáltatás díjával kapcsolatban, amely mellett év végét követően (először 2019-ben) személyre szóló, utólagos, tényleges költségkimutatást is az ügyfél rendelkezésére kell bocsátani. Ez a költség-transzparenciának egy egészen új foka lesz.

A szolgáltatások tartalmát is érdemes szemmel követni, hiszen ha a szolgáltatók az ügyfélen kívül bárki mástól (pl. kibocsátótól) elfogadnak bármilyen ösztönző hatású díjat a szolgáltatásuk után, azt nagyrészt az ügyfél irányába nyújtott szolgáltatásuk javítására kell, hogy fordítsák. Emiatt a verseny élénkülésére lehet számítani, hiszen ettől kezdve a szolgáltatás javítása a szolgáltatónak nemcsak érdeke, de kötelessége is lesz. Ez pedig változatos megoldásokat hozhat, de járhat az ügyfélkör megkülönböztetett kiszolgálásával, digitalizált megoldások bevezetésével és legfőképp a több, színesebb kimutatás szolgáltatásával, tágabb és szofisztikáltabb termékpaletta kínálatával.

Nem alaptalan tehát a kijelentés: jövőre porondra lép a befektetési piac új szuperhőse, MiFID2 Man, aki javít és véd. Az okos piaci szereplő meghajol az új szuperős nagysága előtt és a versenykihívásokból előnyt kovácsol, az okos befektető pedig kiveszi a részét a tanácsadási folyamat jövőbeli előnyeiből.

 

Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail to someonePrint this page
előző cikk következő cikk