K&H trendmonitor - gazdasági hírek, vélemények

K&H trendmonitor - gazdasági hírek, vélemények

Az úgynevezett ciklikus iparágak teljesítményei szorosan követik a gazdaságok mozgását. A COVID válság gazdasági sebei lassan, de gyógyulgatnak és a gazdaságok egyre inkább visszatérnek a normális működésükhöz.

A gazdaságok fejlődése sosem egyenes vonalú, sokkal inkább hullámokban, ciklusok mentén fejlődnek. Amikor a fellendülő szakaszba lépnek, akkor növekszik a kereslet a termékek és szolgáltatások iránt, amire az egyes vállalatok kapacitásnöveléssel válaszolnak; beruháznak, új munkaerőt vesznek fel. Az új munkahelyek megjelenése csökkenti a munkanélküliséget, növekednek a jövedelmek, amelyekből többletfogyasztás, vagy megtakarítás lesz. Amikor a növekedés lelassul, vagy éppen visszaesik a gazdaság, akkor az előbbi folyamat ellenkezőjét figyelhetjük meg.

A ciklikus iparágak a fellendülés időszakában kiemelkedően teljesítenek, de persze a visszaesést is sokkal jobban megszenvedik. A fogyasztási cikkeket előállító iparágak között is vannak olyanok, amelyek kiemelten érzékenyek a gazdasági ciklus alakulására, ilyen többek között az autóipar, a turizmus és a luxuscikkeket előállító iparágak.

Miért gondolom, hogy  a tartós fogyasztási cikkeket előállító, ciklikus iparágak jól teljesíthetnek az elkövetkező időszakban?

  • A valaha tapasztalt egyik legsúlyosabb, de valószínűleg egyben legrövidebb recessziót követően, idén a világ nagy részén erőteljes gazdasági fellendülést látunk.
  • A beszerzési menedzser (PMI) és a fogyasztói bizalmi indexek folyamatosan emelkednek.
  • Továbbra is kiemelt támogatást kapnak a gazdaságok monetáris és fiskális oldalról egyaránt.

Az egyre erősödő gazdasági növekedés, a gazdasági ciklus változására érzékeny, a fogyasztók döntéseitől erősen függő fogyasztási cikkeket előállító iparágak jövedelmeinek növekedését hozza magával.

És még további három további érv:

  • A fejlett gazdaságokban (USA, EU) folyamatosan növekszik a foglalkoztatás. A magasabb foglalkoztatás és a munkahelyek stabilitása költekezésre ösztönzi a fogyasztókat.
  • A gazdasági bizonytalanság időszakában az emberek elhalasztják az olyan dolgok vásárlását, mint egy új autó vagy egy „luxus” termék. Az amerikai és európai háztartások jelentős megtakarítási többletet halmoztak fel az elmúlt másfél évben. Az elhalasztott vásárlások előbb utóbb bepótlásra kerülnek.
  • Kína hagyományosan olyan ország, ahol nagy jelentőséget tulajdonítanak a státuszszimbólumoknak. A világ összes luxuscikk előállításának mintegy 35% -át a kínai fogyasztók vásárolják meg, például drága órákat, designer ruhákat, kézitáskákat stb. A visszatérő gazdasági növekedés nyomán a kínai fogyasztók újabb lendületet adhatnak a luxusiparnak.

Ha a járvány újabb hulláma nem írja át a gazdasági forgatókönyveket, akkor a tartós fogyasztási cikkeket előállító cégek részvényei lehetnek az elkövetkező időszak nyertesei.

előző cikk következő cikk