egészségünkre! – avagy alkoholmentes italokkal koccintanak a befektetők?

2024-04-16

Részt vettél esetleg a „száraz november” vagy „száraz január” elnevezésű kezdeményezések valamelyikén? Ha igen, akkor nem vagy egyedül! Egyre kevesebb alkoholt fogyasztunk, és egyre több alternatíva jelenik meg a piacon. Az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok egyre nagyobb teret hódítanak. De vajon jó befektetésnek számítanak?

Áttörés az alkoholmentes trendben

Az alkoholmentes italok mennyiségi szempontból még mindig csak a teljes piac töredékét teszik ki. Százalékban kifejezve azonban jelentős növekedést tapasztalunk, mind az eladási számok, mind a rendelkezésre álló termékkínálat tekintetében. Az alkoholtartalmú italok alkoholmentes változatai jelenleg a globális alkohol eladások mintegy 1%-át teszik ki. Ez szinte jelentéktelen számnak tűnik, de az elmúlt évtizedben jelentős növekedés ment végbe a piacon. A 2009-es 5 milliárd dollárról 2022-re 18 milliárd dollárra nőttek az ide vonatkozó bevételek. Csak tavaly az alkoholmentes piac 33%-kal nőtt. A növekedés alacsony bázisról indult, de kijelenthetjük, hogy az alkoholmentesség már nem csak „hype”, hanem határozottan trend, és immár állandó jelenléttel bír a piacon.

Franciaország például, amelyet általában a borkultúra megtestesítőjének szokás tekinteni, az alkoholmentes italok egyik leggyorsabban növekvő piaca. A 0,0%  társadalmi elfogadottsága egyre magasabb. Régen sokan legyintettek ezekre az italokra, ma már senki sem mosolyogja meg őket.

Kik az alkoholmentes fogyasztók?

Az alkoholmentes fogyasztók kifinomultak, ismerik a márkákat és követik a trendeket. Ezt jól példázza Kylie Minogue alkoholmentes pezsgője, amely tavaly decemberben szenzáció volt az Egyesült Királyságban és még mindig a szupermarketek egyik legkelendőbb terméke.

Ezzel elérkeztünk egy másik trendhez: a hírességek bevonása az iparágba. Az alkoholos italokhoz hasonlóan a hírességek alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italokat is reklámoznak. Gondoljunk csak Max Verstappen regnáló forma-1 világbajnok alkoholmentes sör reklámjára.

Miért isznak az emberek kevesebb alkoholt? A szélesebb körű alternatívák és a félelem attól, hogy az ittas viselkedést kamera rögzíti, majd a közösségi médiában posztolják – ez csak néhány apróbb ok. A legfontosabb tényező az egészséges életmód térnyerése. 2023 januárjában az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tudományos tanulmányt tett közzé, amely szerint nincs egészséges alkoholfogyasztási szint. Ez az első alkalom, hogy a WHO ilyen következtetéssel állt elő, miután régóta az a nézet uralkodik, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás rendben van, sőt, akár előnyös is lehet. A „száraz november” típusú kezdeményezések célja, hogy a szervezetünk szünetet tartson az alkoholfogyasztásban, és elgondolkodjunk az alkoholfogyasztási szokásainkon.

 A fogyasztók szívesen fizetnek az élményért

Az emberek kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint korábban. És ha mégis isznak alkoholt, nagyobb valószínűséggel választanak drágább, jobb minőségű terméket. Fogyasztóként kifinomultabbá váltunk, és az alkoholt inkább élménynek, mint terméknek tekintjük. Ez ugyanúgy érvényes az alkoholmentes alternatívákra is. Lehet finom egy bor, de egy alkoholmentes alternatíva is ugyanolyan jó. És valljuk be, egy 0,0%-os sör vagy koktél sokkal menőbb, mint egy pohár víz vagy üdítő.

A fogyasztók nem hajlandóak alkoholmentes italokat fogyasztani csak úgy. Azt is szeretnék, hogy jó ízű legyen, és kiváló minőségű terméket szeretnének. Az imázs is fontos. Ez megmagyarázza, hogy miért növekszik olyan gyorsan az alkoholmentes sör piaca. A sörgyártók sikeresen tudták az alkoholos sör ízét és ünnepi jellegét megismételni alkoholmentes alternatíváikban. Az alkoholmentes italok értékesítésének csaknem 90%-át a söripar adja. Gondoljunk csak bele, mekkora alkoholmentes sör kínálattal találkozunk manapság egy élelmiszerbolt polcain.

A fogyasztók szívesen fizetnek egy alkoholmentes alternatíváért. Különösen azért, mert az ár gyakran együtt jár a minőséggel. Ha az alkoholmentes termékeket túl olcsóvá tesszük, a fogyasztók gyakran úgy érzik, hogy az alkoholos változathoz képest gyengébb minőségű termékről van szó. Ez lehetővé teszi a gyártók számára, hogy valamivel magasabb árrést alkalmazzanak. És pontosan ebben rejlenek a befektetők számára a lehetőségek.

 Növekedési potenciál és magasabb árrés

Az alkoholmentes piac vonzó haszonkulcsot eredményez a vállalatok számára, egyszerűen azért, mert az alkoholmentes italokat általában valamivel magasabb áron értékesítik, mint az alkoholos változatokat. Az iparágon belül erre a szokásos válasz az, hogy magasabbak a termelési költségek. Ez részben igaz, de a másik oldalon van az adózási tényező, amely sok mindent kompenzál.

A legtöbb ország súlyosan megadóztatja az alkoholt. Az alkoholmentes változatokat kevésbé adóztatják, ugyanakkor magasabb áron értékesíthetők. Így a sörtermelők haszonkulcsa jóval magasabb az alkoholmentes termékek esetében.

Ha figyelembe vesszük, hogy az alkoholmentes sörök piaca háromszor gyorsabban növekszik, mint a sörpiac egésze, akkor látjuk a lehetőségeket. A söripar piacvezetői tömegesen fektetnek be az alkoholmentes sörbe. Ebben látják a növekedés útját.

 Csak körültekintően

A piacon nagy különbségek vannak, különösen a befektetők számára. Az alkoholmentes sör és az alkoholmentes szeszes italok piaca például nem ugyanolyan ütemben növekszik. A helyi szereplőknek nehezebb dolguk van, mint a nagy globális cégeknek, akik alkoholmentes változatokat kínálnak alkoholos társaik mellett. Ezek a globális cégek nagy márkák a szektorban, így amikor alkoholmentes változattal léptek a piacra, az értékesítés már garantált volt, pusztán a márkanév alapján. Más a helyzet a kisebb szereplők vagy az új belépők esetében.

Befektetőként fontos a diverzifikáció és a kiváló minőségű márkák kiválasztása.

Az alkoholmentes italok száma egyre nő, és ez a tendencia folytatódik. Az alkoholmentes italoknak köszönhetően új szelek fújnak az ágazatban. Befektetőként mi is profitálhatunk ebből, de körültekintően kell választani. A befektetők számára vannak lehetőségek, de mint minden más befektetésnél, itt is meg kell csinálni a házi feladatot, és megfontoltan kell választani.

A K&H Bank által kínált lehetőségekről, befektetési alapokról az alábbi linken nyújtunk tájékoztatást.

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag 5,00  (3 szavazat)
Loading...
értesítést kérek az új cikkekről
értesítést kérek az új cikkekről