A befektetők egyik kedvenc szállóigéje a „sell in May and go away”, azaz májusban add el a részvényeidet és hagyd ott a piacot. Most is ezt kellene tennünk?
A szakemberek aggodalma jogos. Legalábbis, ha a múltból indulunk ki. Megnéztem, hogy átlagosan hogyan alakultak az elmúlt 45 évben a havi hozamok egy népszerű diverzifikált részvénykosár (MSCI World Index) esetében. Ahogy az alábbi ábrán látható, a nyári időszakban tényleg rosszul teljesítettek a részvények. Különösen június és augusztus hónapban szenvedtek az index összetevői. Ennél a két hónapnál többet csak szeptemberben lehetett veszíteni a részvényekkel. Ezt a megállapítást erősíti az is, hogy ebben az időszakban volt a legtöbb a negatív hozamú hónapok száma, tehát nem egyszeri kiugró esés húzza le az átlagot.
Az alacsony forgalom is rontja a helyzetet. A nyári hónapokban jellemzően lecsökken a forgalom, azaz romlik a likviditás. Ez azért jelent veszélyt, mert sokkal könnyebben alakulnak ki heves ármozgások, kevesebb számú eladó is komoly esést tud okozni a piacon.
Akkor most mit tegyünk? Számomra a múlt két tanulságot rejt. Az egyik, hogy júniustól szeptemberig a növekvő volatilitás miatt különösen fontos, hogy tartsunk diverzifikált portfóliót. A másik, pedig az, hogy a nyári hónapok veszélyei egyben lehetőséget is jelentenek, tehát a szokásosnál aktívabban kell gondoznunk a portfóliónkat.
Az idei nyár átlag feletti lehet. Az optimizmusom oka, hogy az év egyik legnagyobb kockázata, a francia elnökválasztás a megtakarítók számára pozitív eredménnyel zárult. Természetesen maradtak még kockázatok, sőt mindig is lesznek, de az európai integráció gyengülésének szempontjából fordulópontnak tartom ezt az eseményt. Emellett a jegybankok továbbra is extrém támogató politikát folytatnak és mivel a cégeken nincs jelentős bérnyomás, ezért a vállalati profitok tovább tudnak emelkedni, ami egyértelműen növeli a részvénybefektetéseink értékét. Nem zárom ki egy kisebb részvénypiaci korrekció esélyét, de az biztos, hogyha bekövetkezik, akkor az számomra vételi lehetőséget jelent majd, főleg az európai és a feltörekvő piacokon.