Ha az internetes befektetések kerülnek szóba, itthon a Google-Facebook-Amazon hármas ugrik be mindenkinek. A világ azonban gyorsan változik: az ázsiai trónkövetelők már a kapuk előtt vannak, érdemes nyitva tartani a szemünket.
Öt-tíz éves időtávon már iparágak nőhetnek ki a semmiből, szektorok vérezhetnek el, az addig stabilnak tűnő gazdasági erővonalak áttolódhatnak a világ más tájaira. Utóbbi zajlik most Kínában. Megtakarítóként ez azért lehet érdekes, mert az átalakulás belesimul a hétköznapokba. Ha valaki öt-tíz éve a feltörekvő piacokba fektetett be, valószínűleg nem számított rá, hogy mára már nem egy exportra termelő iparvállalat, egy kínai beruházásokra építő bank, vagy valamilyen nyersanyagkapcsolt cég részvénye lesz a megtakarításában legnagyobb súllyal figyelembe vett elem, hanem egy internetes nagyágyúé.
Augusztus közepén a Tencent közzétette a féléves jelentését, amiből kiderült, hogy a cég idei profitja és közel 1 milliárdnyi aktív felhasználói száma szorosan közelítik az általunk jól ismert Facebook eredményét. A hír keltette hullámokon átvette az Alibaba helyét, mint a legnagyobb kínai technológiai cég. Nem mellesleg a koreai Samsungot megelőzve felült a feltörekvő piacok (az MSCI Emerging Market Index) trónjára is.
De mi is az a Tencent? A cég üzemelteti Kína egyik legnagyobb internetes portálját, legnépszerűbb chatprogramjait (amik az üzenetküldést közösségi szolgáltatásokkal vegyítik), valamint az ország piacvezető mobil játékait. Elsősorban a reklámbevételekre, és az általa nyújtott szolgáltatások díjaira épít.
A Tencent felemelkedése (a cég árfolyama öt éves távon ötszörözött, tíz éves távon ötvenszerezett) jól példázza, hogy világszinten is számolni kell az ázsiai piacokra dolgozó technológiai és szolgáltató cégekkel. Ez is egy olyan hosszú távú folyamat, amit megtakarítóként számításba kell venni a portfóliónk újraszabása során.